Powered By Blogger

Tuesday, September 6, 2011

Antara Pejuang dan Petualang Negara

Semangat keinginan orang melayu memerdekakan negara telah meledak sebelum peristiwa Bukit kepung 1950 lagi. Kesedaran dan keinsaafan orang melayu memuncak dengan kezaliman Bintang Tiga agen PKM dengan agenda membentukan Republik Malaya di Tanah Melayu. yang bercita-cita menjadikan Malaya menjadi Negara Komunis. PKM bukan mahu memerdekakan negara tetapi mahu merampas negara ini menjadi negara Komunis. Perjuangan komunis tidak boleh dianggap sebagai perjuangan untuk kemerdekaan kerana mereka hanya berjuang untuk kepentingan PKM dan bukan untuk kemerdekaan Tanah Melayu. Ini terbukti, mereka tetap meneruskan taktik ganas mereka walaupun selepas Malaysia mencapai kemerdekaan. PKM berjuang menentang Jepun dan British mahu mendirikan Negara Komunis. Polis melayu berjuang menentang Jepun dan komunis mahukan Tanah melayu merdeka.

Selepas Jepun menyerah kalah 1945, lima tahun sebelum Peristiwa Bukit kepung. Chin Ping dan beberapa pihak yang berfahaman radikal didalam MPAJA dan Bintang Tiga agen PKM telah bertindak keluar hutan untuk membunuh menyiksa mereka yang bersubahat dengan tentera Jepun dan tali barut British dan turut membunuh pemimpin tempatan seperti para Penghulu dan para Imam kampung sebagai taktik memantapkan penguasaan mereka. Selain itu, puak radikal didalam MPAJA turut cuba merampas pentadbiran terutamanya dibahagian selatan Tanah Melayu. Tindakan puak radikal didalam MPAJA ini telah menimbulkan kemarahan orang-orang Melayu yang bangkit untuk menentang pihak komunis di bawah beberapa pemimpin seperti Panglima Salleh Selempang Merah. Akibat daripada tindakbalas orang Melayu ini, Parti Komunis Malaya gagal merampas kuasa malah terpaksa meminta campur tangan Tunku Abdul Rahman dan Dato On Jafaar agar mententeramkan orang-orang Melayu yang bangkit ketika itu.

11hb mei 1946 PEKEMBAR ditubuhkan atau UMNO. Ketibaan L.D Gamman ( Parti Konservatif) dan D.R Rees William ( parti Buruh ) di sambut dgn bantahan dan tunjuk perasaan oleh orang Melayu. Penentangan terdadap Malayan Union pada tahun 1948 hampir 10000 org membantah kedatangan Harral MacMicheal. Dua tahun lebih awal sebelum peristiwa Bukit kepung. . Datuk On mengetuai Gerakan Melayu bersama 41 buah pertubuhan seluruh tanah Melayu bangkit membuat tunjuk perasaan terhadap Malayan Union.( British). 1948 Malayan Union di bubarkan dan Persekutan Tanah melayu di tubuhkan adalah permulaan kearah kemerdekaan Tanah Melayu . Persekutuan Tanah Melayu mempunyai 9 buah negeri-negeri Melayu. Kuasa Raja-raja Melayu di perkukuhkan kearah Raja berpelembagaan. Jawatan residen di hapuskan dan HAK KEISTIMEWAAN ORANG MELAYU DIPERKUKUHKAN

MPAJA – Bintang Tiga- PKM adalah pertubuhan yang di ketua oleh org cina. Ketua Parti Komunis Malaya Lai Teak kemudian Chin Peng. PKM berlandaskan Fahaman Karl Mark Rusia. Rasid Maidin dan berapa org melayu, yang telah menyertai PKM menyebabkan perjuangan ,mereka di tolak bulat-bulat oleh mejoriti orang melayu kerana Komunis tidak ada fahaman agama . PKM, TIDAK MEMPUNYAI AGENDA YANG JELAS TERHADAP ORANG MELAYU. Prinsip utama komunis yang ditulis oleh Karl Marx tidak mempercayai tuhan dan menyatakan bahawa agama itu adalah candu manusia. Sekiranya PKM memerintah Negara kita telah menggadaikan maruah kita sekali lagi kepada kuasa asing ( orang cina secara totalnya) ketika itu.

Polis Melayu sebenarnya pejuang menentang kezaliman Komunis dan pada masa yang sama mahukan kemerdekaan daripada Kerajaan British ini terbukti melalui penentangan telah wujud lebih awal oleh orang melayu terdapat Malayan Union melalui UMNO sejak penubuhan nya 1946. Peristiwa Bukit kepung boleh dianggap sebagai manifesto penentangan Polis Melayu sebenar, yang berjuang menentang Komunis sebuah kuasa penjajah baru selepas Portugis, Belanda, British, Jepun terhadap usaha-usaha untuk merampas Tanah Melayu ketika itu. Polis melayu boleh juga diangap sebagai pejuang agama Islam untuk membebaskan Negara ini daripada ideology, kepercayaan dan fahaman komunis kerana Prinsip utama komunisme yang ditulis oleh Karl Marx tidak mempercayai tuhan dan menyatakan bahawa agama itu adalah candu manusia

Pejuang negara yang gugur dalam Peristiwa Bukit Kepung febuari 1950. 14 anggota polis termasuk Sarjan Jamil, 4 pengawal kampung, 3 polis bantuan, isteri Abu Bakar Daud (adalah seorang polis yang terselamat) dan tiga anak mereka terbunuh dalam kejadian tersebut. Jumlah kematian adalah 25 orang. Mereka yang terselamat pertempuran maut itu adalah 4 anggota polis dan 9 ahli keluarga termasuk isteri dan anak mereka.

Mereka yang terkorban :-
Anggota Polis
1. Sarjan 2493 Jamil Mohd Shah (KPB Bukit Kepong)
2. Koperal 7068 Mohd Yassin Haji Wahab (T/KPB Bukit Kepong)
3. Lans Koperal 7168 Jidin Omar
4. Konstabel 9136 Hassan Osman
5. Konstabel 3933 Hamzah Ahmad
6. Konstabel 8600 Jaafar Hassan
7. Konstabel 7493 Muhamad Jaafar
8. Konstabel 5674 Abu Mohd Ali
9. Konstabel 7862 Abu Kadir Jusoh
10. Konstabel Marin 60 Ibrahim Adam
11. Konstabel Marin 68 Awang Ali
12. Konstabel Marin 181 Basiron Adam
13. Konstabel Tambahan 3475 Mohd Top Lazim
14. Konstabel Tambahan 3795 Jaafar Arshad 

Polis Bantuan 
1. Ins. Kudarina Naknok
2. AP 2130 Samad Yatim
3. AP Mahmood Saat
4. AP 1925 Ali Akop
5. AP 2127 Othman Yahya
 
Keluarga Anggota 
1. Allahyarhammah Fatimah Yaaba - isteri kepada Konstabel Marin Abu Bakar Daud
2. Hassan Abu Bakar - anak lelaki kepada Konstabel Marin Abu Bakar Daud
3. Allahyarhammah Saadiah - isteri kepada Konstabel Abu Mohd Ali
4. Allahyarhammah Simah Abu - anak kepada Konstabel Abu Mohd Ali

Anggota Polis Bantuan (AP) dan Pengawal Kampung yang terkorban dalam pertempuran diluar balai polis 
1. AP Redzuan Alias
2. Embong Lazim
3. Mendiang Koh Ah Cheng

Al Fatihah....

No comments:

Post a Comment